Kleine chirurgie

We hebben er allemaal wel eens last van: wratten, moedervlekken, ouderdomsvlekken – ze zijn er in soorten en maten. De meeste zijn onschuldig en kunnen dus op zich onbehandeld blijven. Veel wratten verdwijnen bovendien na verloop van tijd vanzelf. Maar al deze ongenode oneffenheden op onze huid kunnen wel heel ontsierend zijn of ons soms zelfs in de weg zitten.
Met een eenvoudige ingreep helpt onze arts je snel en pijnloos van deze ongewenste plekken en vlekken af. Coagulatie is een techniek waarbij huidweefsel wordt ‘verdampt’ of weggebrand met behulp van een klein, heet naaldje.

De behandeling

Nadat de arts heeft vastgesteld dat de huidafwijking geschikt is voor behandeling met coagulatie, wordt de plek voor de behandeling gedesinfecteerd en eventueel verdoofd.
– Bij naevi gaat de arts met een klein, heet naaldje oppervlakkig de huid in waardoor het bloed plaatselijk stolt en het vaatje verdwijnt.
– Fibroompjes en verhevenheden worden weggebrand door aanraking met een heet naaldje of bolletje.

Resultaat en bijwerkingen

Op de dag van de behandeling kan de behandelde locatie warm aanvoelen en er een beetje rood uitzien. Korte tijd na de behandeling kunnen kleine korstjes op de behandelde plekjes ontstaan. Over het algemeen geneest dit vanzelf, mits je vooral niet aan het korstje krabt en het minstens 5 dagen droog houdt voor het mooiste resultaat.

Nazorg

De behandelde huid is na de behandeling kwetsbaar. Wees de eerste 48 uur na behandeling extra voorzichtig. Vermijd zonnebank en sauna, neem geen hete douche of warm bad en gebruik een zonnebrandcrème met hoge spf. Soms verschijnt er na verloop van tijd een verkleuring op de behandelde plek, die wordt veroorzaakt door dieper in de huid gelegen pigment dat onder invloed van zonlicht geactiveerd wordt. Het verdient dan ook aanbeveling om de behandelde plek gedurende minimaal 6 weken niet bloot te stellen aan fel zonlicht om de kans op pigmentatieafwijkingen zo klein mogelijk te houden.
Behandelde plekken in het gezicht zijn over het algemeen na 10 dagen genezen, voor andere plekken op het lichaam kan het tot 3 weken duren.
In sommige gevallen is meer dan 1 behandeling nodig.
N.B.: deze behandelingen worden uitsluitend in onze kliniek in Almere uitgevoerd en niet op een van onze andere behandellocaties.
wratten en moedervlekken verwijderen Almere
Fibroompjes en steelwratten verwijderen Almere