Witte jassen, echte mensen (8): de keuze voor deze kliniek

By 24 juli 2017nieuws

Verhaal in afleveringen over waarom wij bij Cosmetic Clinics doen wat we doen, de mensen aan de frontlinie en achter de schermen, hun motivatie, waarom klanten voor ons kiezen en bij ons terugkomen, kortom: hoe het allemaal zo gekomen is!

Waarom Cosmetic Clinics voor botox en fillers AlmereHet team compleet, een passende locatie en een ondernemingsplan op tafel – Cosmetic Clinics was een feit!

Maar de kliniekregisseur wist dat er meer nodig was om de kliniek tot een succes te maken. De hamvraag: waarom zouden toekomstige cliënten voor Cosmetic Clinics kiezen? Wat zou deze kliniek nou zo bijzonder gaan maken?

Twijfel

Ze dacht terug aan haar eigen, eerste kennismaking met botox en fillers. Nog voor ze de kliniek startte. Ze werd toen niet echt gehinderd door kennis (“botoxlippen, dat komt toch door heel veel botox?”), maar was wel bevooroordeeld door alle beelden in de media (“getsie, zo opgeblazen en strak, wie wil er nou zo uitzien?”). Ze vond het allemaal maar onnatuurlijk en eng.
Dus toen ze eenmaal zelf aan de beurt was, stond ze in dubio. Op zich wilde ze wel van die zware frons af (“nee, echt, ik ben niet boos”) en die lijnen onder haar neus waren wel erg diep en scherp (“ik ben heus minder hard dan ik eruitzie”), maar pffff…. injectables in haar gezicht? Is het gevaarlijk? Doet het pijn? Wat is dat eigenlijk voor spul? Wat als het mis gaat? Ga je het heel erg zien? En als ik het nou niet mooi vind?
Bijna zag ze ervan af.
Maar ja, ze kon moeilijk haar cliënten een behandeling aanraden en het zelf niet laten doen. Beetje hypocriet en ongeloofwaardig, toch?

Vertrouwen

De knoop werd doorgehakt en ze begon aan haar zoektocht naar alle informatie die ze nodig had om een beslissing te kunnen nemen. Eerst maar eens op het internet zoeken naar wat botox en fillers nou eigenlijk precies zijn en doen. Daarna zou ze wel bepalen wie het ging toedienen.
Dat laatste vond ze gaandeweg steeds belangrijker worden. Met die botox en fillers zat het wel goed – wat prijsverschillen hier en daar, maar het was medisch-wettelijk allemaal goed geregeld. Je moest wel erg je best doen om in Nederland nog slecht spul tegen te komen.
Maar de arts… dat was toch wel een ander verhaal. Die beslissing neem je niet zomaar en niet alleen via het internet. En dat vond ze nog net wat belangrijker dan de prijs. Liever wat meer betalen aan een arts waar ze vertrouwen in had, dan een koopje bij een cowboy.
Twee weken en vier kliniekbezoeken verder was de aanstaande kliniekregisseur een hoop wijzer. Ze koos voor de arts op de minst representatieve locatie. Omdat hij zo prettig overkwam, heel rustig was, alles goed had uitgelegd, maar ook een passend advies had gegeven. (‘Niet meer doen dan strikt noodzakelijk, dan bleef het resultaat zo natuurlijk mogelijk ogen. Ze kon altijd later nog wat extra’s doen, als ze dat zou willen’). Maar bovenal, hij gaf haar het gevoel dat ze hem kon vertrouwen.

Zo moeten we het doen

De kliniekregisseur had nu ook een beter beeld van wat voor soort kliniek ze zelf wilde leiden. En wat voor soort artsen daar een (sleutel)rol in moesten gaan spelen.
Een ‘huiskamerkliniek’ moest het worden. Schoon en gezellig, zonder franje. Met mensen-artsen. Artsen die verder kijken dan de buitenkant. Die de mens achter de cliënt voorop zetten. Het geduld hebben om met hun angsten en onzekerheden om te gaan. Met een grotere passie voor hun vak dan voor hun portemonnee. Die een eenvoudig ‘botoxje’ met evenveel liefde uitvoeren als een ‘dikke facelift’. Die lak hebben aan status en uiterlijk vertoon. Maar bovenal: wiens persoonlijke missie het is om cliënten als blijere mensen de deur uit te laten gaan.
Als die allerbelangrijkste fundering eenmaal was gelegd, zou de verdere opbouw van de kliniek bijna kinderspel zijn.
Of toch niet?
(wordt vervolgd)

Vorige afleveringen:

Deel 1: het snode plan. Hoe en met wie het allemaal begon.

Deel 2: de kliniekregisseur. De fundamenten worden gelegd.

Deel 3: de cosmetic sculptor. Er kan begonnen worden met behandelen.

Deel 4: de vliegende keep. Ondersteuning achter de schermen.

Deel 5: de tweede cosmetic sculptor. Versterking van de frontlinie.

Deel 6: de middenvelder. Schakel tussen kliniek en behandellocaties.

Deel 7: de derde cosmetic sculptor. Het team is compleet.

Volgende aflevering:

Ook nieuwsgierig naar de invulling van het hoe bij onze kliniek?

Je leest het in aflevering 9, hoe doen ze het? De belangrijkste elementen voor de beleving van onze cliënten.